La ruta de Valldemossa a Banyalbufar, es un còmode itinerari per la costa de de la Serra de Tramuntana, que davalla des de la urbanització de Son Olesa a Es Port des Canonge, i voreja la costa fins Banyalbufar.

El temps efectiu de la caminada va ser de devers 4 – 4,30 hores, això sí férem un parell d’aturades, especialment a la costa, a més de l’obligada per dinar.

Com és habitual sortírem a les 8 en autobús de la plaça de la Constitució (per diversos motius personals, els gabellins tinguérem unes quantes baixes) i un quart d’hora després de Son Servera i... cap a Valldemossa manca gent!

Entre anècdotes i xerrameca el viatge a Valldemossa resultà més amè. Passat el poble de la Serra agafàrem carretera direcció a Banyalbufar i poc després el bus ens deixà en un camí asfaltat que condueix a la urbanització de Son Olesa.  Mentre caminàvem per l’accés a l’urbanització poguérem gaudir dels camps molt verds i la vista dels cingles que voregen la vall, envoltats de núvols i boires matineres.

En pocs minuts arribàrem a les cases de Son Olesa Gran, un magnífic casal amb un establiment de turisme rural “Cas garriguer”, i als primers xalets de la urbanització, alguns de dubtós gust.

Deixades les darreres cases i cassetons, el camí inicia una baixada, ja sense asfaltat, i ens desviàrem a la dreta per un caminoi que, després de botar una paret, travessa pel bosc fins la urbanització George Sand.  Aquesta té uns xalets més grans. Tots temps veiem el mirador d’estil àrab del Puig de Sa Moneda.

Enmig de la urbanització, giràrem en direcció nord, cap a la mar, i arribàrem a un mirador amb unes vistes impressionants de la costa i decidírem quedar a berenar. A més ja era hora!

Fet el mos reiniciàrem la ruta amb una baixada molt pronunciada per un caminoi (per cert feia poc que havia estat netejat i desbrossat) que descendeix fent ziga-zagues. El terreny estava ben humit en part per ser a la vessant nord de la muntanya i per les pluges de dies anteriors. Així que baixàrem amb bones.

Mentre érem a certa alçada valia la pena alçar la vista del camí i admirar el paisatge.

El caminoi arribà a un camí més ample paral·lel a la costa. En aquest punt la pendent se suavitzà i travessà una zona boscosa de pins i alzines. Al voltant del torrent des Cable, l’alzinar és ombrívol i format per magnífic exemplars d’arbres. En aquest indret, enmig del camí,  decidírem fer la foto de grup.

Així xino-xano arribàrem a la vorera del mar prop de s’Hort de Sa Cova. Girant l’ullada cap enrere,  se podia observar el mirador d’on partírem, just damunt dels cingles.

Vora la mar aturàrem una estona per admirar el paisatge. Cap a la dreta la costa vermellosa amb caletes i platgetes de pedra i... la Foradada, tot una icona de la costa Nord.

Des d’aquest punt seguírem paral·lels a la costa, si be no arran de la mar. Devora on ens aturàrem hi ha un torrentó que desemboca a la mar i surt un tirany ascendent que voreja un turó boscos que ens dugué a Can Sales. Una casa ben bonica. Des de les cases baixàrem i ens  aferràrem a la costa fins arribar al Port des Canonge.

Vorejàrem la platja amb els característics escars i ens aturàrem a la platja de Son Bunyola a dinar. Una platja de còdols, mescla de colors vermellosos, grisencs i blancs.

Mentre dinàvem van caure quatre gotes... però no arribà a ploure, malgrat tot el dia estigués ennigulat.

Amb la panxa plena, fet el cafetet,  iniciàrem el darrer tram, el que recorre el camí de Baix, conegut com “la volta des General”. Primer de pujada, passant vora la finca de Son Bunyola i el Corral Fals. Des de aquest punt, sota l’impressionant paret rocallosa, el camí es torna planer fins arribar a la carretera de Banyalbufar. Hi trobàrem una gentada caminant.

Vorejant la carretera arribàrem al poble sense cap entrebanc i, com era prest, gaudírem d’un refresc a les terrasses dels bars que vorejant la carretera. Aprofitàrem per passejar pels carrerons del poble, entrant a la clastra de Sa Baronia o els carrers amb escales que arriben a la plaça de l’Ajuntament.

Com hem comentat a l’inici, una preciosa i  fàcil excursió per un paratges impressionants.