La ruta d'Esporles a Estellencs per Planícia

Diumenge 21 d’octubre les Cranques i Camina Caminaràs van realitzar l’excursió programada des d’Esporles a Estellencs. Malgrat l’amenaça de pluges el cert és que varem gaudir d’un dia ideal per caminar, un dia fresquet i temps variable. Així que a les 8 partírem en autobús des de Capdepera a Son Server, per a recollir els companys serverins, i seguir fins a Esporles.

Devers les 9 i mitja arribàrem a Esporles i iniciàrem la ruta, que en un primer moment recorre el camí del Correu, vora l’església de Sant Pere. Tot d’una ens trobàrem amb un carrer asfaltat, amb molta pendent, que acaba en un camí empedrat amb escons molt grans que requereixen un bon esforç. A la esquerra hi ha algunes cases i a l’esquerra una gran paret de pedra.

Passàrem dos portells (Bellavista i can Ceba) fins que el camí perd inclinació i adquireix la tipologia de camí de ferradura. El camí ha estat  recuperat i forma part del GR, la qual cosa fa que estigui molt ben senyalitzat i adequat per caminar. Seguint la ruta ens apropàrem a la carretera i a la zona de la Comuna.

Pocs després passàrem pel Pont de sa Turbina (en el segle XIX, formava part de la  carretera) recuperat per aquesta ruta que passa per damunt del torrent de Sant Pere o d’Esporles. Des del pont ens situàrem a la dreta  de la carretera transitant per una zona de marges recuperats amb tècniques tradicionals de treball en pedra  en sec. Més amunt tornàrem a travessar la carretera per una rampa, a la zona anomenada Es Garrover Cremat. El camí travessa una zona de pinar i  després de fer unes passes ens aturàrem a berenar.

Després de berenar seguírem el camí, encara suaument ascendent, que es vincla cap a la dreta . Mirant enrere se poden observar Esporles i la vall que l’envolta. Per aquesta zona travessàrem un portellet que fa de partió entre Sa Granja i la possessió de Ses Mosqueres ( i alhora d’Esporles i Banyalbufar).

En poc temps arribàrem al portell de s’Alzinar que com el seu nom indica dóna l’entrada a un espès alzinar. El camí alterna zones empedrades amb altres de terra. Aviat arribàrem a un impressionant forn de calç i una barraca de calciner, després del qual apareix una paret  amb alçat atalussat i coronada amb una filada cabrera. Un poc més endavant deixàrem a la dreta el camí que dona entrada a la possessió de ses Mosqueres. Desprès de travessar una zona de pinar passàrem una bifurcació del camí (ve de les cases de Son Valentí) i tornàrem a gaudir del camí típic de l’alzinar .  Passàrem per l’era del Moro, una gran espai que permet una bona vista dels voltants, i poc minuts després passàrem per un altre gran forn de calç. A la dreta començàrem a tenir bones vistes de la marina des del Port des Canonge a  Sa Foradada.

Camina caminaràs els camí ens dugué al Coll des Pi, conformat en l qual podem observar pels costers del Puig de sa Barca (esquerra) i puig de s’Argenter. Des d’aquí, tot en baixada, el camí tornà un poc aspre i el ferm irregular, nosaltres seguírem el camí des Correu per les indicacions del GR, malgrat trobar algunes desviacions (la majoria tiranys) fins que arribàrem a una paret ,que travessàrem, i una cruïlla important. Es tracta de l’intersecció del camí des Correu i el camí de sa font des Garbell. Nosaltres seguírem cap a l’esquerra cap s’Arboçar i Planícia. El camí és ample i després d’una forta davallada amb un parell de revolts enfilàrem cap a Planícia, tot passant per davant de les cases de s’Arbossar,  però enlloc de seguir el camí ample que ens duria a les barreres de la finca  giràrem a l’esquerra  (amb lleu pujada) i després a la dreta endinsant-nos de bell nou a l’alzinar. Seguim un tirany vora una paret cap a la dreta mantenint l’altitud. En tot moment seguírem un punt vermells, rebutjant uns de verds que trobàrem ens un parell de cruïlles.

El camí és preciós. En sortir de l’alzinar ens trobàrem les primeres oliveres de Planícia, però abans d’arribar a les cases encara poguérem gaudir d’un magnífic mirador sobre Estellencs i la costa, amb el Galatzó de rerefons.

Una baixada fàcil ens va dur a les cases i allà mateix, aprofitant el sol, dinàrem a unes taules.

Just acabar de dinar  mentre ens preparaven per les fotos de grup i arrancàvem per dur a terme el darrer tram de l’excursió un núvol descarregà quatre gotes mal comptades que ens obligà a treure els paraigües  i capelines. Afortunadament les amenaces de pluja quedaren en un no res, però ens obligà a accelerar el pas per un “si de cas”.  La baixada  de la possessió de Planícia fins a Estellencs no presenta cap dificultat, de fet una bona part del camí es troba asfaltat. Mentre baixàvem poguérem  gaudir d’unes bones vistes  de les cases, les marjades d’oliveres i els camps de conreu de la possessió, ara finca pública.

Passàrem prop de la font de s’Obi, amb un itinerari marcat (de fet a la finca de  Planícia hi ha varis itineraris perfectament senyalitzats, per a fer caminades de diverses dificultats). Ja prop de la carretera, en arribar a la paret seca que delimita la finca pel nord, giràrem cap a l’esquerra per un caminoi paral·lel  a la carretera, enmig d’un pinar fins arribar a la ruta de pedra en sec.

Travessàrem una urbanització rural que ens du a la carretera per la qual hem de caminar uns minuts fins arribar a un tram que ens durà a  l’entrada d’Estellencs.

En tot moment aquest bocí, prop d'Es Collet, es troba indicat amb cartells del GR.

A Estellencs pujàrem pel carrer de sa Síquia cap a la plaça de l’església, amb l'intenció de fer un cafetó a una terrassa amb unes vistes magnífiques, moment en el que ens caigué un breu ruixat, quatre gotes una altra vegada. Després de la xerradeta tornàrem a baixar a l’entrada del poble, vora els rentadors, on esperava l’autobús que ens havia de dur a Son Servera i Capdepera.

El proper mes de novembre, dia 18, tenim prevista l’excursió a les molins de Llinars a Pollença. Aquesta excursió es farà en cotxes particulars, per tant només cal confirmar l’assistència al correu de les Cranques Reumàtiques i presentar-se a les 8 del matí a la plaça de la Constitució de Capdepera.