Dades tècniques

Km: 12 aprox.
Durada: unes 5.30h
És recomanable dur aigua a bastament, ja que hi ha algunes fonts existents durant el trajecte, actualment totalment eixutes

Descripció de la ruta

El diumenge dia 13 d’octubre el grup Camina Caminaràs va fer eixida cap a l’embassament de Cúber, inici i final de l’itinerari, amb la idea de coronar Sa Rateta, na Franquesa i Lofra[i], més coneguts com Els 3 mils, doncs són uns dels 54 cims que superen els 1000 m d’altitud a Mallorca.

Així, a les 7.45h el bus recollí els integrants de Capdepera per, posteriorment, recollir els de Son Servera, Sant Llorenç i Inca. D’aquesta manera arribàvem cap a les 10 h al portell de Cúber per iniciar la nostra excursió.

El primer tram de ruta discorre pel camí asfaltat que hi ha just travessat el portell, seguint arran de l’embassament de Cúber (a la nostra dreta). Mentre caminam per aquell tram no ens podem estar de comentar el poc cabal d’aigua tant d’aquest embassament com del Gorg Blau i l’alarmant situació de sequera que patim actualment per manca de pluja.

Arribats a la presa de Cúber comença el nostre desviament cap a l’esquerra, agafant un camí de baixada paral·lel al torrent d’Almadrà. Al cap d’uns minuts travessam el jaç del torrent i la ruta segueix per l’altra banda del torrent (ara ens queda a l’esquerra) fins arribar a un petit alzinar. Aquí, abans de començar la pujada, aprofitam per berenar i agafar forces.

Durant el trajecte ens trobarem amb almenys 3 grups d’estrangers que, si fa no fa, faran el mateix itinerari que nosaltres i a estones ens anirem avançant uns als altres.

Des de l’alzinar el camí s’enfila, primer per dins bosc i, a mesura que pujam, per camí més pedregós i amb carritxeres, seguint fites i punts blaus. A mesura que agafam altura anam albirant unes meravelloses vistes que pràcticament abracen tot Mallorca, des de Sant Salvador de Felanitx a Cala Blava, per la nostra dreta, Cabrera enmig i, a l’esquerra, la badia d’Alcúdia.

Anam fent diverses aturades per anar recuperant forces, doncs el camí és costerut i feim uns bons alens. I també una bona calor i la suor fan acte de presència.

Gairebé arribats a dalt ens dividim en dos grups: uns van a fer el cim de sa Rateta i els altres es dirigeixen fins a un coll que porta cap a na Franquesa. Tant en un cas com en l’altre gairebé anam arran de carena, i recuperam una mica les forces. Des d’aquí se’ns obre una nova espectacular panoràmica: els embassaments de Cúber i Gorg Blau a baix, la Serra de Son Torrella ben davant, el puig de Ses Vinyes de fons i coronant el paisatge el Puig Major, on aprofitam per fer fotos de l’espectacular paisatge.

Gairebé sense aturall, i sempre seguint les fites i anant amb compte amb les patinades, ara el camí descendeix fins a un coll per novament iniciar ascens cap a na Franquesa. Un cop a dalt (són les 13 h) feim una breu pausa i ens feim una foto de grup. I de nou descendim ara cap al coll de na Vaquera per enfilar cap a Lofra pel Coll d’en Poma (a alguns aquest darrer tram se’ns fa costa amunt i l’hem de fer més lents).

Ja dalt de Lofra aprofitam per dinar i fer algunes fotografies.

A les 14.30 h reprenem el camí de tornada, aquesta vegada refent el darrer tram d’itinerari (des del coll de’n Poma fins al coll de na Vaquera, com es pot observar al croquis). Des d’aquí travessam un portell que ens acondueix per dins un bosquet d’alzines i llavors per una praderia fins a Binimorat, on camp a través intentam agafar la pista de l’embassament de Cúber, que ens durà finalment al portell d’inici, on arribam cap a les 16 h.

Una ruta exigent, en part per la calor de la jornada, però molt gratificant per les vistes i la companyonia.

BIBLIOGRAFIA

VALLCANERAS, Lluís. 25 excursions per les muntanyes de Mallorca. Col·lecció Gorg Blau. 2009.

[i]Tradicionalment L’Ofre damunt la topografia i bibliografia muntanyenca s’ha grafiat l’Ofre. Però segons el NOTIB (Nomenclàtor toponímic de les Illes Balears) la seva grafia correcta hauria de ser Lofra.