"Ja fa trenta-cinc anys que em dedico a fer feina amb els globus i des de llavors, en aquest poble que m'ha acollit tan bé, he tingut el somni de fer un festival de globus aquí"

Parlar de globus aerostàtics a Mallorca és parlar d'Illes Balears Ballooning i de Jordi Aracil. I també de Capdepera. Fa més de trenta anys que s'establí a Cala Rajada i és, sens dubte, un gabellí més. Fa un temps publicàvem notícies de què havia guanyat una competició o l'altra. Home inquiet, no podem dir allò de què no toca de peus a terra. Al contrari. Fred i calculador. Porta més de 5000 hores de vol. Home amable i proper, gaudeix d'explicar la tècnica i els secrets del vol sense motor. Parlam amb ell arran de la notícia de l'organització d'aquesta trobada internacional de vol de globus, l'"Illes Balears Ballooning Festival 2024"

- Jordi, quant de temps fa que et dediques a fer volar globus?
- Pràcticament d'ençà que vaig arribar a Capdepera, a finals dels 80. Ja fa trenta-cinc anys que em dedico a fer feina amb els globus i des de llavors, en aquest poble que m'ha acollit tan bé, he tingut el somni de fer un festival de globus aquí. En el 1994 i en el 2005 vam fer festivals de globus a Cala Millor i des de llavors ençà no s'havien tornat a fer festivals d'aquest tipus. Des d'un primer moment el nou Ajuntament m'ha recolzat al cent per cent, i també el Gran Hotel Cap Vermell. Ells són les dues cames amb les quals ja puc caminar. A partir d'aquí jo vaig fer a convidada als pilots. Vindran 20 pilots de tot Europa, de 10 nacionalitats diferents: francesos, espanyols, alemanys, lituans, polonesos, holandesos, belgues, suïssos, eslovacs, catalans...

- Parlem de volar en globus, això té el seu encant... Què cerca la gent que ve a volar en globus?
- Jo crec que n'hi ha un poc de to. N'hi ha que cerquen un poc d'aventura, perquè els globus es dirigeixen amb el vent ( no tenen un timó) i vas jugant amb ell, però saps d'on surts, però no on aterres. Dins aquesta part d'aventura els riscos estan calculats, es tracta d'una activitat molt segura i es transforma en un passeig que dona sensació de llibertat, tranquil·litat, relax... perquè al final és un passeig en globus. Nosaltres només anem a volar els dies que tenim bones condicions meteorològiques. I hi ha gent que cerca el moment de mindfulness, de silenci total veient la sortida del sol, o altes que només volen fer-se fotos per "penjar" a les xarxes socials. En general, la gent ve a escapar un poc i tenir, com també ho sent jo, aquesta sensació de pau i tranquil·litat, sortir del dia a dia que tenim, aixecar els peus d'en terra i gaudir de moments únics i especials.

- Aquí a Mallorca, és difícil volar en globus?
- Sí, els globus com que no tenim la possibilitat de dirigir-los sempre es fan vols lluny de la costa. Normalment, també se solen fer al matí perquè amb la fredor del matí està tot més calmat... Nosaltres li vam donar una volta més per a fer qualque cosa diferent. A una illa sabem que té certa dificultat, i per això els vols del matí empre sortim de Manacor, després a l'horabaixa comencen a fer vols aquí a la zona de Capdepera, Artà, Sant Llorenç o Cala Millor, això suposa volar més a prop de la costa i hi ha més muntanya, cosa que exigeix que els pilots tinguin un nivell molt alt.

- Hi ha llocs com la Provença o Capadòcia a Turquia on els vols en globus s'ofereixen com un reclam turístic i no és difícil veure molts de globus cada matí volant alhora, i aquí no es dona...
- Sí, hi ha punts que estan molt massificats sortint molts de globus a la vegada. Et puc dir que a part de Turquia que és molt famosa, també a Tunísia o Egipte, en zones molt turístiques hi ha empreses que organitzen vols que duguin quinze o vint passatgers en cada senalla i surten deu, quinze o vint globus o més alhora. Són zones de vol molt amples, com per exemple el desert (Dubai, Aràbia Saudí) i les empreses fan vols més massificats. Nosaltres feim vols més personalitzats en format més petit, tenim diferents globus amb cistelles per sis o vuit, inclús per parelles, per dues persones... però realment no volem arribar a aquest nivell de massificació.

- Els globus després tenen un altre vessant, podem dir competitiva o d'exhibició...
- Hi ha dos tipus de trobades, els festivals (que és el que farem nosaltres aquí) i la competició. Jo n'he fet molts d'anys de competició, amb un bon nivell obtenint la classificació per anar al mundial o al campionat d'Europa representant Espanya. Està molt bé i et fa molta il·lusió que ets més jove, però també és molt estressant. El que allà aprens t'ajuda molt per a dur passatgers, però aquí no ho veig, això de muntar una competició perquè el festival no du tanta pressió. Convides els participants a venir a volar, pot ser tan gran com tu vulguis, no hi ha la pressió per arribar a una meta, a més pots afegir els captius nocturns que és inflar els globus a la nit, no per volar sinó que els deixem a lloc perquè la gent pugui fer fotos i es van il·luminant com bombetes de llum. De captius nocturns farem dos... això que és molt xulo no ho pots fer en un campionat.

D'altra banda, en el festival els pilots volen per plaer, el temps que vulguin, en la direcció que vulguin ( o els deixi el vent), a més podem omplir els globus de mitjans de comunicació. Jo vull que aquest festival a part de ser un festival de globus, sigui també pels mitjans de comunicació. Estan convidades totes les televisions, premsa, ràdio i també hem convidat influencers dels millors del món en tema de globus, perquè volin amb els globus. En un campionat no pots dur passatgers, nosaltres inclús hem tancat el calendari per no mesclar vols amb passatgers amb el festival.

Amb els influencers la idea és que durant aquests dies que volen amb nosaltres facin una promoció brutal del municipi, ja que pot tenir una repercussió que no sé fins on pot arribar, són molt coneguts i tenen milers de seguidors. Estam parlant d'influencers de viatges amb molt de seguiment a les xarxes. En un campionat s'ho passa bé el pilot, però no el públic, ni els mitjans.

- Explica'ns una mica com s'organitza el festival.
- El festival durarà cinc dies. Comencen dimecres dia 23 d'octubre, en què es farà obertura de l'esdeveniment amb un captiu nocturn al Gran Hotel Cap Vermell on podem veure globus amb formes especials (un coet, una granota, un globus d'època...). En l'aparcament s'instal·laran vuit o nou globus de formes i altres més perquè el públic el pugui anar a veure. És un espectacle de llums i colors molt bonic, realment únic. El darrer que es va fer va ser a Cala Millor en el 2005.
Els dies 24, 25 i 26 es faran vols per damunt el municipi. Els 20 globus, potser surtin de Cala Mesquida, de Sa Font de sa Cala, de Cala Agulla, de Canyamel o, si no tenim vents favorables, a Artà i Son Servera tenim dos llocs de sortida perquè la idea és fer un radi de camps de vol depenent del vent que tinguem per sortir d'un lloc o altre i empre acabar els vols damunt del municipi de Capdepera. No volem dur els globus a volar a altres indrets de l'illa, els globus han de volar aquí, en el municipi. Si parlàvem del difícil que és volar a una illa, a Capdepera tenim costa i muntanyetes que no ho faran fàcil. Els pilots locals guiarem els altres globus perquè arribin a port.

El dia 27 d'octubre és la cloenda, farem una pella a les 13 hores a Sa Gravera. Estan tots els medis convidats, tots els que ens han ajudat, Policia Local, Protecció Civil, voluntaris i com no els participants. A les 18 hores tornarem a fer un captiu nocturn. Aquesta vegada ens repartirem entre el polígon (el diumenge està buit), on posaren 4 o 5 globus; a les torres del Castell posarem 4 cremadors (sense globus) que tiraran foc. Comptem amb els medis, els drons i els influencers perquè l'esdeveniment tingui molt de ressò i potser arribi a ser viral. La cloenda serà espectacular.

En total són cinc dies.

- Per les dates que es fa, pot ser com una cloenda de la temporada turística 2024.
- Molt important aquest tema. Davant la tria de les dates hi ha qui ha comentat que hi ha poca gent al municipi. Cal pensar que aquest esdeveniment és la llavor, si el temps ens acompanya i aconseguim que sigui tan viral com nosaltres pensem que tindrà continuïtat. L'esdeveniment no el plantegem com una cosa puntual, sinó que ha vingut per quedar-se i que es faci cada any com la Mostra de la Llampuga o el Mercat Medieval. Aquests tipus d'esdeveniments tenen molts de seguidors a Europa i Mallorca agrada molt als europeus, i confiem en un efecte crida pels darrers quinze dies d'octubre. Pensam que el festival es faci entre els darrers dies d'octubre per acabar d'omplir els hotels que estiguin a mitges a final de temporada, ja sigui amb turistes estrangers, visitants de ciutat o d'altres pobles. Esperem que si es consolida puguin venir turistes d'altres zones en autobusos o a pernoctar als hotels per veure les activitats que organitzem i així poder donar una mica de via als darrers dies de la temporada turística, quan tothom està pensant si tanca o no. La idea és ajudar a desestacionalitzar un poc. No té sentit fer més esdeveniments a l'estiu quan l'illa està de gom a gom.

- Diuen que aquesta tardor serà més càlida del que és normal. No passeu pena pel temps?
- Ara que falten dues setmanes cada dia pas pena pel temps que farà. De fet, ja ho feim en cinc dies, perquè si ho prepares per a un cap de setmana et pot fallar el temps. En canvi, amb cinc dies i és molt difícil que tots siguin dolents, si ens surten 3,4 o 5 vols ja serà fantàstic. En aquestes dates hi ha risc que plogui, però com jo em dedico això fa molts d'anys observo el temps i veig un canvi bestial. Jo tinc dades registrades dels vols fets a final d'octubre i principi de novembre i crec que tenim el mateix risc que ens vengui una DANA o una ploguda a principi o final d'octubre, o a mitjan novembre. Pel que jo veig cerc que l'octubre, així com evoluciona el temps, se'ns tornarà com un estiu.
- Per exemple la Mostra de la Llampuga es va moure de setembre a mitjà d'octubre, entre altres coses, perquè hi havia més risc de pluges ...
- Ja us he comentat que nosaltres arrepleguem dades dels darrers anys i perquè us faceu una idea a finals de setembre tenim més problemes amb els vols de cancel·lacions pel mal temps, però això no es fix, es va movent d'un any a l'altre. Jo no tenia gens de por de posar-ho a finals d'octubre, però jo cerc que els canvis climàtics ens beneficiaran aquestes dates a la llarga i la idea és que quan el poble està mig buit i, tanmateix, els hotels han d'estar oberts o si hem de tancar dia 15 que no tanquin fins a 31. Jo confio que dels cinc dies, almanco podrem volar dos o tres i amb això ens bastarà.

- Per organitzar un festival o un esdeveniment com el que esteu preparant quin pressupost necessitau?
- No és molt alt però són doblers. El primer de tot necessitem l'autorització d'AESA ( Agencia Estatal de Seguretat Aèria), nosaltres la demanem per poder realitzar els vols en aquestes dates; després necessitem el suport de l'Ajuntament i l'Hotel Cap Vermell, un ens dona l'allotjament i l'altre tota la logística (Policia, Protecció Civil, brigada, tallar trànsit, etc.). Amb això ja pots començar a caminar. L'Ajuntament col·labora, està pressupostat una ajuda per aquest esdeveniment. Després jo he anat cercant empreses locals, i la veritat és que ha estat un plaer perquè ha estat entrar per la porta i dir-me "Jordi què necessites? Què vols fer? En què podem ajudar?" A tothom que l'he explicat el projecte i l'he demanat ajuda m'han recolzat, no he de demanar a més empreses, però si tot va bé i es pot comptar com un èxit ampliarem les col·laboracions. Els participants paguen una inscripció simbòlica, perquè els hem de convidar, però llavors hem de pagar el vaixell, un equip de quatre persones, vehicle i remolc se'n pot anar a 1500 o 2000 euros fàcilment, però hem negociat amb Transmediterránea i hem aconseguit un poc d'ajuda perquè ens faci un descompte. Amb 20 equips ja se'ns n'anava a 20.000 euros en transport. Per l'allotjament tenim l'hotel, i després tenim el gas que suposa una despesa de 20 a vint-i-cinc mil euros si volem cada dia. Emprem gas propà i tenim una zona segura on aniran a carregar, i és una despesa fixa. Després tenim la despesa en promoció, empreses contractades, personal, trofeus, regals als participants... Crec que als 50.000 euros s'arriba fàcilment.

- Veiem que no compteu amb el suport del Consell de Mallorca, ni amb el Govern Balear...
- No. Enguany ens toca cobrir les despeses nosaltres mateixos, esperem que si es consolida puguem tenir altres ajudes que són molt importants. Però enguany no ens han ajudat molt, però això ho canviarem. Nosaltres vam demanar, però hi ha subvencions per a grans esdeveniments i per esdeveniments singulars, però per accedir necessites grans pressuposts, parlem de 300.000 euros per poder accedir, i nosaltres no entrem en aquests perfils. No han mostrat massa interès i sempre et trobes els temes burocràtics, no durs papers en temps, no tocar la porta que havies de tocar, pensa que jo estic des de l'abril organitzant i a més tenim la temporada... Espero que l'any vinent sí que hi hagi suport com crec que es mereix l'esdeveniment i tot sigui més fàcil. Segur que en el pròxim cartell si hi haurà el logotip del Consell de Mallorca i del govern de les Illes Balears com a col·laboradors, per la promoció que nosaltres farem de Capdepera, de Mallorca i de les Illes Balears serà impressionant. Ara farem una promoció gratuïta (bé pagant-la nosaltres) molt gran, el nom del festival és "Illes Balears Balloonig Festival. Mallorca" i això s'està promocionant per tota Europa. Ara tenim més de dos mil clics cada mes a la pàgina de l'esdeveniment a més de les xarxes socials. Esperem que de cara a l'any vinent es valori i que ens ajudin. Un projecte original, fet per gent emprenedora amb la finalitat de desestacionalitzar l'arriba de visitants, penso que s'ha d'ajudar.

- Parlem del futur, tu com veus aquest festival a cinc anys vista...
- Jo ho veig amb més gent que el Mercat Medieval.

- Pensa que al Mercat Medieval venen devers cent mil persones en tres dies!
- Potser m'he passat tres pobles, però parlem d'aquí a cinc anys. La idea, però és aquesta: dur gent, molta gent a Capdepera. Primer que els estrangers alemanys, anglesos, francesos... (dona igual la nacionalitat) es vagin reservant les vacances en aquestes dates a Cala Rajada, en els darrers quinze dies d'octubre (no entrarem en el novembre i serà després de la Mostra de la Llampuga) entre el dimecres i diumenge. I els visitants d'altres indrets de Mallorca que també venguin uns dies a un hotel de Cala Rajada.

- I pel que fa al nombre de globus?
- Això dependrà de les ajudes que tinguem. Penseu que els globus de formes, o venen gratuïtament o no venen perquè tothom els cerca, tothom els vol tenir als festivals perquè criden molt l'atenció. És molt vistós, però aquesta gent ha de venir convidada.
Si duim 20 globus i el pressupost puja a cinquanta mil euros, si portes 30 globus pujarà proporcionalment a setanta mil o vuitanta mil; i si duus 40 pots arribar a cent mil... Si tinc ajudes jo m'encarrego d'organitzar-lo, jo duc la gent.
Per jo el més còmode és entre 20 i 30 globus, perquè la veritat quan ets un festival de 50 globus (o de 20), i mires un, dos, deu globus volant els ulls no saben on han d'anar. Si tens 100 globus, pots tenir una foto impressionant, però la gent ja gaudeix molt amb molts menys i la despesa es multiplica. Però vaja si tenim doblers per cobrir les despeses bàsiques que duen, per jo encantat.

Jo personalment crec que entre 20 i 30 és un espectacle per al públic i a la vegada és molt controlable. Si volem un festival de 50 globus tindrem un repte d'organització i caldrà que policia, protecció civil, brigada, voluntaris, ajuntament, etc. estiguin "entrenats" i aquí sí que seran imprescindibles les subvencions i col·laboracions per cobrir despeses.

- A la web hem vist que heu demanat voluntaris, com ho teniu?
- En tenim. Als voluntaris els oferíem com a "regal" un vol en globus i tot d'una s'apuntaren bastants. Es pensaven que era una cosa puntual, és a dir venir un dia o una estona i poc més, però nosaltres necessitem voluntaris per ajudar a muntar i desmuntar globus al matí ben prest, i és un treball físic. Per això els hem demanat que estiguin "en forma", que venguin a muntar i desmuntar globus i en les estones entre vol i vol, feim reunions i per ventura han d'estar poant cafès o ajudant a parar taules. I amb les exigències de 12 o 13 que teníem ens hem quedat amb 3 o 4 que s'han compromès. Són hores, perquè els necessitem de matí i horabaixa, i si són de fora poble han d'arribar... a més volem crear equip i necessitem que estiguin un mínim de 3 o 4 dies.
Així que aprofitem per a fer una crida, i que tinguin clar que si pot ser els volem els 4 o 5 dies i que hi ha feina. Nosaltres els oferim un viatge en globus quan acabi l'esdeveniment, però si t'integres en un grup sempre et poden convidar a volar durant els dies del Festival.

- Vols afegir alguna cosa?
- Per a mi, això de fer un festival aquí és un somni de tota la vida. Essent "globero" i vivint a Capdepera i Cala Rajada! M'heu acollit tan bé, i m'he sentit tan integrat que ara jo vull tornar al poble aquesta gran acollida amb un festival de globus, ja dic el meu somni. Ja veureu que és espectacular.

Ara depenent del vent podrem sortir d'una banda o altra. Si el vent és de gregal sortirem de Cala Agulla (on tenim l'aparcament), si ve de llevant sortirem de Sa Font de sa Cala (devora n'Aladern), si ve de nord tenim un espai a Cala Mesquida, si ve de sud o sud-est a Canyamel, si ens ve de ponent anirem a l'entrada d'Artà i si ve de sud-oest anirem a Son Servera a la zona de Binicanella o s'Era de Pula per després travessar Capdepera.

Els pilots decideixen on aterren Tenim camps on es pot fer, ara també depèn si plou o no, i comptem que com que no és competició no hi ha tanta pressió sobre els pilots i poden allargar o acurçar el vol per arribar a un lloc apropiat, però hi ha poca cosa (no han d'estar sembrats ni llaurats, i manco si estan banyats).

A les xarxes socials cada dia a les 6 del matí i a les 4 de l'horabaixa informarem des d'on sortim i recomanarem els llocs ideals per veure els esdeveniments, per distribuir el públic i aconsellar zones amb aparcament.

Esperam que tot vagi bé i que el teu somni es faci realitat. Segur que serà un èxit i un gaudi pel públic i per als participants. A Cap Vermell intentarem fer un seguiment puntual de l'esdeveniment.

Moltes gràcies, Jordi!

Podeu seguir l'esdeveniment i rebre informació a través de la web:  www.ibballooningfestivalmallorca.com