Passats 150 anys de l’arribada del tren a Mallorca, les persones que de veres el necessitem i que de veres el defensem, no podem deixar de pensar en tota la xarxa ferroviària que hem perdut, en el desballestament de l’empresa, l’enderroc d’edificis emblemàtics i la important desafecció de traçats ferroviaris i patrimoni públic.

Les necessitats de mobilitat de la població de Mallorca en aquests 150 anys que han passat, han augmentat moltíssim i el volum actual d’usuaris, és en molta diferència molt superior als temps passats.

La necessitat del servei ferroviari a Mallorca, mai havia sigut tant gran com en l’actualitat, mai l’empresa s’havia vist tan incapacitada com avui per prestar un servei suficient a tants usuaris que ho necessiten, ni mai per manca de capacitat dins els combois s'havien deixant tants usuaris a les andanes en hores punta.

El retrocés de les línies de tren respecte fa 60 anys, esborrona a qualsevol persona conscient de la necessitat del tren.

L’any 1964, nuclis de població tan importants com Llucmajor, Campos, Ses Salines i Santanyí, perderen el servei ferroviari i encara no l’han recuperat. 

L’any 1965, Palma va perdre la línia subterrània de tren fins el Port. 

L’any 1967, varen perdre el tren, Santa Eugènia, Algaida, Montuïri, Porreres i Felanitx. 

L’any 1977, es va tancar la línia de Inca-Manacor-Artà i sols s’ha recuperat fins a Manacor. 

Dels projectes il·lusionadors d’extensió de la xarxa ferroviària de la primera mitat del segle passat, Palma-Calvià- Andratx, Manacor-Felanitx-Santanyi, Sa Pobla-Alcúdia-Pollença, sols en queden els mapes del projectes i els records escrits. 

A Mallorca necessitem una potent inversió ferroviària, centrada en cobrir les necessitats de transport que tenim i reduir l’enorme volum de transit de cotxes. 

S’ha d’augmentar la capacitat dels combois, augmentar les freqüències, millorar els horaris, contractar urgentment tot el personal que manca a la plantilla, ampliar la xarxa ferroviària i donar una bona cobertura del servei ferroviari a tots els indrets d’interès públic de l’Illa. 

El tren per ser el transport públic més eficient, més segur, més sostenible, que menys energia requereix per tona transportada, que menys territori ocupa per desplaçar a milers d’usuaris, que menys accidents i víctimes provoca, hauria d’haver estat el més potenciat per les diferents administracions públiques.Però en molta diferència en els darrers 60 anys les grans inversions de transport s’han fet en carreteres i grans autopistes per tal de induir a la ciutadania a fer els desplaçaments en cotxe. 

El tren a Mallorca ha passat els darrers 60 anys, resistint al desinterès dels diferents governs, la manca d’inversió, el fraccionament de l’empresa i la privatització de bona part dels serveis via concessions administratives, que ja no son gestionats directament per SFM. 

Prou contaminació i prou col·lapse a les carreteres.
Volem més trens i més xarxa ferroviària a Mallorca.

- Amics de la Terra

- Associació d’Usuaris del Tren

- GOB

- Greenpeace

- Joventut pel Clima Mallorca

- Mobilitat Mallorca (MoMa)

- Plataforma Antiautopistes

- Plataforma d’Usuaris del TIB

- Plataforma Tren de Llevant

- Vianants Mallorca