Imprimeix
Categoria: Cultura
Vist: 2196

"Un fenomen consubstancial al capitalisme que manipula la natura, distorsionat-la fins a produir les fotografies que n’Agustí ens mostra"


 

Vagi per endavant que si el cronista escriu sobre la inauguració de l’exposició titulada “Vitruvis” del fotògraf Agustí Torres no és amb l’ànim d’informar al lector sobre tan important esdeveniment cultural, sinó que ho fa empès per la manca de doblers i la imperiosa necessitat de cobrar les cròniques a tant el caràcter.

 

Tretze paisatges esgarrifosos amb figures humanes sobrealimentades per la tècnica conformen la col·lecció que l’autor posa al nostre abast visual. Un crit d’alerta, d’atenció, de socors, vigilant, d’advertència (sí, ho sé, són massa adjectius, però ja tenc dit que cobr a tant el caràcter) destinat als qui s’alimenten del fruit de la techné.

 

Al mossegar la fruita de la tècnica, l’home accepta la instrumentalització de la mateixa vida i acaba per convertir-se en un producte tècnic ell mateix, amb efectes secundaris sobre l’esperit. Ja no necessita dels déus, es metaforitza en un cercador obsessiu de pokemons mentre que abans, a l’època humana, cercava esclata-sangs.

 

L’home al servei de la tècnica, un fenomen consubstancial al capitalisme,  manipula la natura distorsionat-la fins a produir les fotografies que n’Agustí ens mostra. Ara bé, quedaríem estorats davant l’obra agustiniana si l’autor no dominàs a la perfecció la tècnica fotogràfica? Estam atrapats? “Cap individu -escriu Heidegger-,  cap grup humà, cap comissió d’importants estadistes, investigadors i tècnics, cap conferència de personalitats directives de l’economia i de la indústria és capaç de frenar o d’orientar el curs històric de l’era atòmica. Cap organització exclusivament humana està en situació d’apoderar-se dels comandaments d’aquesta època”.

 

El cronista enfrontat a tan altes disquisicions se’n va a la taula dels queviures a picotejar i beure copes de cava de plàstic (ja tenc dit que el que  m’empeny a aquests llocs, als temples de la cultura, és la fam i les ganes de menjar).

 

El pànic de l’home modern vers el caos, que fins i tot ha donat nom a una de les organitzacions del mal més conegudes i perilloses, combatuda amb èxit per 007, l’empeny a la dessacralització del món a través de la tècnica. El resultat final del cosmos tècnic el podeu admirar a la Melis Cursach del 5 al 28 d’agost, els dilluns tancat, al carrer del Centre, 9 de Capdepera.

 

Buc Pons